Deuxième séance du séminaire EADAL

Deuxième séance du séminaire EADAL

Shades of Empire: Evidence from Imperial Transitions in the Baltics

***

Le jeudi 21 novembre, de 14H à 16H dans le bâtiment de recherche sud, Campus Condorcet  (salle Jopoi, 5e étage)

Theocharis Grigoriadis, Assistant Professor of Economics & East European Studies, Freie Universität, Berlin.

Le EADAL est constitué par des enseignants, des chercheurs et des étudiants qui travaillent sur des thématiques ayant trait aux problèmes du développement économique tout particulièrement de l’Amérique latine. Son objectif est de constituer une instance cherchant à articuler les activités d’enseignement et de recherche doctorale en économie à l’Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3. La dynamique du séminaire est celle d'un atelier de recherche, qui se nourrit des thématiques apportées par les membres, et dans ce sens, la périodicité et son contenu seront déterminés par la propre dynamique du groupe. Principalement concentrées sur les pays émergents, les thématiques centrales de recherche couvrent plusieurs champs des sciences économiques. Le séminaire consacre une attention particulaire à l’Amérique latine tout en encourageant les approches comparatistes avec d’autres régions émergentes et en développement, notamment l’Afique et l'Asie mais pas uniquement. Les questions économiques abordées peuvent être analysées à partir d’une multiplicité d’approches (études historiques, modèles théoriques formalisés, test économétriques…) et en interaction avec d’autres disciplines. Les échanges dans ce cadre de séminaire sont des moments fondamentaux pour la (et votre) recherche, dans lesquels naissent ou se confortent idées et projets. Il est donc important d'y participer et de profiter des moments informels avant et après pour échanger avec les autres participants du EADAL.

Abstract:

In this paper, we explore the long-run effects of imperial legacies in Latvia and Estonia. Based on the Life-In-Transition Survey (LiTS) and sub-national official data, we use robust regression discontinuity and we identify persistent differences in development, institutions and political outcomes across the borders of the former imperial regions of Estland (Swedish Estonia), Livonia (Swedish Livonia), Lettgallia (Polish Livonia) and Courland that emerged as a result of the breakup of Livonian Confederation (1561). The underlying cause for this set of differences is the legacy of Swedish vs. Polish imperial rule from the mid-16th to mid/late 18th centuries. We find that Swedish-dominated regions exhibit higher levels of socioeconomic development and stronger beliefs in democracy and institutions than Polish-dominated regions (and particularly Lettgallia). Swedish and Polish imperial contributions to contemporary politics, development and institutions in the Baltic region are mainly transmitted by their divergent legacies on national identity formation.

Bio

Theocharis Grigoriadis is a graduate of the University of Athens, Yale University, Saint Petersburg State University and the University of California, Berkeley. As Professor of Economics at the Institute of East European Studies he concentrates in economics of religion and culture, political economy, comparative economic systems and economic development. His research provides an analytical ground for the identification of mechanisms through which religion shapes political regimes, perceptions of centralization and the provision of public goods. Moreover, he maintains a strong interest in foreign aid effectiveness and its institutions. The chair’s regional focus is on Russia, Eastern Europe and Central Asia, while developing comparative research questions with the Eastern Mediterranean, Middle East and North Africa. Teaching interests include political economy, transition economics, energy economics and policy, comparative economics and growth theory.

Retrouvez ici le site du séminaire.